Ez az írás hosszabra sikeredett 😊 A fényképes beszámolónkat a túráról itt tudod megtekinteni.
Csak akkor vágj bele ha szeretsz megállni rövid időre a hétköznap zajában és el mered engedni a fantáziádat és belső kalandvágyadat!
Akkor ManUp-osan!
Készen állsz a kihívásra?
Are you UP, To the Challenge?
A terv az volt, hogy Sebő Ödön főhadnagy🪖🎖️ nyomában indulunk el a gyimesi hegyek között barátaimmal, a kihívás az az, hogy térkép🧭 nélkül, egy történelmi emlékezést követve. Ezek a túrák 🥾visszaröpítik az embert térben és időben. Történelmi helyszíneken megállva, megemlékezve, beleérezve a múltba hihetetlen színessé, élővé varázsolja az élményt.
Az induló ⚡energiából és az ötletelésből végül egy kellemes 15 km-es túra kerekedett 550 m szintkülönbséggel.
Két erdélyi barátommal vágtunk neki a gyimesi hegyeknek.
Már az autóból kiszállva megcsapott minket a hihetetlen tiszta éles 🌬️💨levegő. A rögtönzötten kialakított vasúti megállón🚏 rögzítettük még üde friss állapotunkat egy-egy közös szelfi📸 keretében majd a sínek 🛤️mentén neki vágtunk az „ismeretlennek”. Nem volt kifejezetten kijelölt útvonalunk, csak annyit tudtunk, hogy tájékozódunk, térképet nézünk, kapcsolódunk a helyi pásztorokkal és valahogy kilyukadunk Gyimesközéplokon. Onnan vonattal 🚂vissza megyünk az autóinkhoz.
Így, azért a nagy szabadságban adtunk magunknak egy időkorlátot amit a vasút indulása⌛ határozott meg 😊
Már az indulásunk után megvolt az első hihetetlen látvány, mélység és magasság.
A Karakó völgyhídról (65 méter) letekinthettünk az alattunk száguldó 🌊patakra és az azt körülvevő ősi 🌲🌳fákra.

A völgy mélysége az őserő, a teremtés hatalmának bizonyítéka. A völgyhídon álló ember pedig ráeszmél a saját kicsinységére.
Eszembe jutatta a híd a kapcsolatok fontosságát. Az erő ami egyszerre vonza és ijeszti a hétköznapi embert. Hídat 🌉nem könnyű 🏗️építeni sem a természetben sem az emberi kapcsolatok különbözősége között, de mégis megtesszük.
Maderspach Viktor💭 gondolatai nyomán ezzel a belső monológgal indultam tovább, „A fenséges mélység a dübörgő 🌊patak felett ⚖️megméri az embert.
A vadon nem tűri a gyöngeséget, minden lépés, minden lélegzet odafigyelést követel, különben a mélység magába 🌪️szippantja azt, aki nem tiszteli a kárpáti ősi törvényt.”
Az út elkezdett erősen emelkedni. 💪Még frissek voltunk és erős ütemet diktált a lábunk amikor bele botlottunk Sebő Ödön határvédőinek lövész árkaiba, mely a régi vasútvonalat🚂 tartotta szemelőtt.
A táj csodálatra méltó hullámzása úton útfélen lenyűgözött minket.
Hol szekérúton, hol csapásokon, ösvényeken haladtunk keresztül.
A gyimesekben már több alkalommal 🥾túráztam, de nem ezen az útvonalon. Megkérdezhetitek, hogy sikerült papír 🧭térkép nélkül, ismeretlenül haladnunk ezeken a helyeken?
Egyrészt a már korábban megszerzett túravezetési tapasztalatokat alkalmazva a hagyományos természeti tájékozódási képességeket, és technikákat helyezve előtérbe, ill. a személyes fizikai, mentális képességekben való tudatosság is nagyon fontos.
Hogy mik ezek a technikák, na pont ezeket adjuk át a ManUp túráinkon nektek, hogy sose legyetek „eszköztelenek”!
Azért, hogy teszteljük a 📳mobil tájékozódási lehetőséget az OSMAND applikációt alkalmaztuk egy-egy helyen. Mivel papír alapú 🗺️térképünk nem volt, az 📴offline-ra letöltött OSMAND kiváló segítséget adott a 📶térerő 📵hiányos területeken. Tudatában kell lenni annak, hogy az 🪫 elektronikára kizárólagosan nem támaszkodunk, csak kiegészítő segítségként használjuk a 🏔️hegyekben, teljes mértékben nem lehet megbízni bennük.
Hogy miért is? Erre van egy másik történet 😊
A 🌳fák között haladva többször is tudatosítottam magamban, hogy vendégek vagyunk itt a természetben, ébernek kell lennünk a 🐗🦌vadállatok, 🐻medvék ill. a 🐕🦺pásztorkutyák miatt.
Mindhárman készültünk prevenció szinten riasztásra medvespray, 🎇petárda, 🎒hátizsákra akasztott 🔔csengővel, de tudtuk, hogy ezek csak akkor működnek ha nem 🏃futunk váratlanul bele 🐗vadállati „kontakt”-ba.
Hadházi Laci komikusunk szavaival élve ” a 🐻medve gyorsabban 🏃fut, 🏊úszik és 🧗🪜mászik fára, mint az ember. Ellene egyetlen 💉💊 ellenszer van ha nem vagy ott” 😊
De mi ott, ill. itt vagyunk. 😱
😂 Az erdő alól a szekérútra kilépve 💤megpihentünk, és 💧 ittunk is. Amit rögtön itt megbeszéltünk, hogy ha nem is vagy szomjas, de legalább 2 km-ként💧 igyál!

Ekkor jelent meg az 50 méterre lévő ⤴️ útkanyarulatban a 👍első komondor beütésű jó nagy testű🐕🦺 pásztorkutya. Kíváncsian👀 nézett minket, mi is észleltük, de nem tulajdonítottunk neki érdembeli figyelmet amíg meg nem jelent a ✌️második, majd a 🤟harmadik kíváncsiskodó „medveölő”, és az őket követő 🐑🐑🐑 birkanyáj további 6 kommondor ill. kangal kinézetű kutyákkal, és az őket terelgető pásztorokkal. A 🐕🦺🐕🦺kutyák minden érzékszervükkel ⚠️figyeltek minket, de agressziónak egyikük sem adta jelét.
Tovább haladva utunkon áthatott minket a levegő💨 végtelen tisztasága, a természet 🎶hangjaival fűszerezett 🔇CSEND.
Aki volt már a 🏔️Gyimesekben az tudja, hogy⛰️ hegyekkel völgyekkel tűzdelt végtelen hullámzás az egész táj, mely magával ragadja a tekintetet és lelkünket egyaránt.
Hegygerincen haladva egy 🛖🛖 tanyavilághoz érkeztünk ami a völgyben volt megbújva. Érkezésünkkor egy sárga kiváncsi tekintetű 🐴🐎ló fogadott minket aki végig vezetett a 🛖tanya istállójáig, majd onnan tovább állt legelni. Mintha a 🏔️hegykomornyikja lett volna. Itt egyedül él egy pásztor az állataival, ami errefelé nem ritkaság. 🗣️ 💬Szóba elegyedtünk vele, egyeztettük utunkat és meggyőződtünk az elmondása alapján is afelől, hogy jó az⬆️ irány Gyimesközéplok felé.
Innen, erről a pontról már az irány⬇️ lefelé vezetett.
Használtuk a helyi utakat amik át mentek 💦patakmederbe. Szép élmény volt 👀észrevenni a kis ösvényeket ami a patakmedres csúszós utat hivatott 🪓levágni, megkönnyítve a haladást azoknak akiknek a szeme rááll.
A 👁️szem, ha rááll, látja a menekülő utat.
Rengeteg 🍄gomba termett a hegyen mérgező és ehető. Jó ha van nálad gyűjtő 💰zsák és ismered is a fajtákat!
😲Ámulatba ejtő volt a sokszínűség és a méret amit gomba formájában a természet 🖼️képes rövid ⌚idő alatt megteremteni. Egyik másik pl. a 🍄légyölő galóca a színe és formája miatt, a vargánya az óriási mérete miatt volt lenyűgöző. Mintha egy 🧑🍳cukrász hozta volna létre őket. Az eredmény egy nagy vászontáskányi ehető gomba lett 😊

Lassan a patakmederben az út kezdett kiszélesedni és vízszintessé válni. Hírtelen ismerős lett a terep. Rájöttem, hogy már 🥾 jártam itt. És ekkor észre vettem a🌲 fák közé rejtett magaslest ahonnét a 🦌vadállatokat szokták megfigyelni. Főleg a🐻 medvéket. Itt utoljára 10 éve voltam István Andor Blága vadászmester jóvoltából.
Ez az út a görbepatakai út. Jobb oldalon volt egy forrás amiből kimerült (2x1liter)🍶 kulacsainkat újra töltöttük és nyugtáztuk, hogy ha kilépünk akkor elérjük a visszafelé induló 🚂vonatunkat a Gyimesközéploki 🏨állomáson.
Menetközben megcsodáltuk a vasúti magastöltést amit faragott 🪨kövekből építettek a TALIÁNOK – 🇮🇹olasz ⚒️ kőművesek, 🛠️vasútépítő🧑🔧 munkások az 1800-as évek végén.
Itt található az akkori időszak második leghosszabb (1223 méter) ⚒️kézzel vájt 🚂vasúti alagútja is, amit faragatlan🪨 terméskővel raktak ki, tengerszinttől 1012 méterrel.
Ez akkori szemlélettel óriási teljesítmény volt nézve azt, hogy a 🛤️vonal 28 kilométeres szakaszán, Csíkszereda állomástól az alagútig 343 métert 🛫emelkedett. A nyomvonal 89 százaléka emelkedő vagy lejtő📐, és 44 százaléka ívben vezet, ami jól mutatja az 🚧akadályokkal teli természeti környezetet. A🛤️ vasút kiemelkedő műszaki létesítményeinek sora, beleértve a 64 méter magas Karakó völgyhidat és a Ladók hídját, bizonyította a 🇭🇺magyar 🛠️🧑🔧vasútépítés magas minőségét.
Na de kanyarodjunk vissza a történetünkhöz 😊
Útközben egy 🍺kocsmánál láttuk lassítani és megállni a 🚂 vonatot és megkérdeztük a barátságos helyiektől, hogy vajon visszafelé is megáll-e a vonat?
A válasz 👍 IGEN volt. Ennek megörültünk, mert még 40 percnyi sietős 🥾gyaloglás lett volna a 🏡🏡házak között, hogy elérjük a vonatot. Így viszont 🏆nyertünk majd egy órát amit egy frissítő🥤🍺 ital mellett 🗨️beszélgetéssel töltöttünk a helybéliekkel.
Itt sokat megtudtunk még a helyi ⚔️harcokról, a vasút 🧑🔧építéséről és az itteni Csángó szokásokról, életről. A letelepedett idegen 🇮🇹🧑🔧🇩🇪vasútépítő munkásokról kiknek származási neve itt-ott megtalálható a helyiek nevei között.
Időnk lejárt és indultunk fel a vasúti völgyhídhoz, ott volt egy kis takaros🛖 kalyiba ami az állomás ill. megálló szerepét hívatott betölteni.
Megcsodáltuk 😲még utoljára innen a magasból is a Görbepatakai 🏞️tájat és felszálltunk a helyi 🚅vonatra. Visszafelé végig haladtunk a🥾 gyalog megtett görbepatakai 🛣️út mentén majd áthaladtunk az alagúton és 10 perces utazással a Karakói 🌉völgyhídon keresztül vissza érkeztünk az induló pontig.
Hazafelé haladva az energiáktól és élményektől🚀 feltöltődve beszéltük át a 🌞 napunkat és elkezdtük tervezni a következő túrát. Az élmények még sokáig visszacsengtek és életre szóló ➕pozitív lenyomatot hagytak.

A Gyimesi túra leckéi örök érvényűek: alkalmazkodj, légy leleményes, és tiszteld a 🐺 vadont és az 🏹”őslakosokat” !
Kérdés❓ hozzád az olvasóhoz 😊
A gombaszedés és a💦 forrásvíz feltöltés létfontosságú volt. De ha lekéstétek volna a 🚂vonatot, és 🕛24 órán át a🏔️hegyekben kellett volna maradnotok – mi lenne az a ✌️kettő dolog a 🎒hátizsákotokban, amiben💯 100%-ig megbíztatok volna az🛟 életben maradás érdekében? Írd 🖋️meg kommentben, a ❓miértjét is!🙋